google.com, pub-5590919028001850, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Vi är nu glada och stolta över att presentera vårt senaste samarbete som är med MyCamper som förmedlar uthyrning av husbilar och husvagnar mellan privatpersoner.

Vi ska vara MyCampers egna undersökande husbilsbloggare och kommer skriva ett antal inspirerande och intressanta artiklar som ska publiceras på MyCamperMagazine.

Det första publicerades igår och handlar om Vintercamping – detta bör du tänka på.

Besök sommarens favoritplatser vintertid! Vi tycker om att campa även vintertid. Många är tveksamma till vintercamping för att man känner sig osäker men det gäller bara att tänka efter före. Här har vi sammanställt några tips som vi hoppas ska kunna ge svar på de frågor du har om vintercamping.

Gasol

Vi reser året runt med husbilen och har på så sätt lärt oss en hel del om vikten av en rätt skött gasolutrustning. Tyvärr kanske någon gång den “hårda” vägen, för gasolflaskan bli alltid tom nattetid vilket är märkligt men så är det bara. Vintertid när det är riktigt kallt får man räkna med att det går åt en hel del gasol. Hantering av gasol bör vara praktisk. Är det kallt vill man göra bytet av gasol enkelt.

Sommartid fungerar alla typer av flaskor bra – komposit, aluminium och stål. På vintern använder vi endast stålflaskor som är helt klart bäst när det är riktigt kallt. För att vätskan i tuben ska kunna omvandlas till gas så krävs det värme. Den värmen tar vätskan från omgivningen.

En aluminiumflaska leder värmen bäst. Lättviktsflaskorna (komposit) har ingen ledande förmåga. Det låter konstigt men en stål- eller aluminiumflaska kan utvinna värme ned till minus 35-40 grader.

När du ska gänga på den nya gasolflaskan är det viktigt att komma ihåg att anslutningsventilen på gasolflaskorna är vänstergängade vilket betyder att du skruvar fast anslutningen till gasolutrustningen motsols.

Extra plus är om bilen är utrustad med DuoControl och EisEx.

DuoControl med crashsensor är en omkopplingsautomatik för två flaskor. Man ser när huvudflaskan blir tom och systemet skiftar till reservflaskan. Crashsensorn bryter gasoltillförseln vid en krock eller påkörning. Om husbilen är utrustad med EisEx motverkas nedisning i regulatorn vintertid.

Belastningsvakt

En belastningsvakt är också bra då den övervakar effektuttaget i ampere automatiskt på värmepannan. Den gör så att pannan automatiskt minskar pannans strömförbrukning. På så sätt slipper man byta propp i elskåpet.

Om proppen går

Modernare uttagsstolpar är utrustade med automatsäkringar samt jordfelsbrytare. Om strömmen går så kollar man dessa först och återställer, men tänk igenom vilka förbrukare som var på när strömmen försvann. Kanske var det så att man hade för hög förbrukning? Kanske gick pannan samtidigt som man satte på kaffebryggaren och någon använde en hårfön?

Vissa äldre uttag kan ha vanliga porslinsproppar, så det är bra att kolla så man har några i bilen att byta med. Det finns också säkringar för 240 volt inne i husbilen, oftast är de placerade i närheten av där elkabeln går in i husbilen.

Se till så du har rätt anslutningskabel. 3 x 2,5 mm H07RN-F/RDOE är godkända samt har rätt anslutningskontakt. Det finns olika typer av övergångskontakter så man får det att fungera.

Häng upp kabeln på bilen eller på något annat då den blir varm genom belastningen annars riskerar man att kabeln fryser fast i snö och is.

Isoleringstäcke

En av de största värmetjuvarna på en husbil är fönster och luckor så ha gärna ”nattgardinerna” fördragna hela tiden för takluckorna.

OBS! täta inte på något annat sätt än medföljande monterade skydd då vissa takluckor är utrustade med ventiler som INTE får sättas igen!

Man kan kolla efter olika former av täcken att montera över förar- och passagerardörr samt för vindruta och sidorutor. Det finns även många bra mattor att använda på insidan. Dessa sparar verkligen mycket värme och därmed ström- eller gasolförbrukning. Om man inte direkt vill investera i detta så tag med ett vanligt täcke eller två.

Däck

Vinterdäck eller helst dubbdäck. Ska man åka där det är mycket snö och backar är snökedjor en bra investering för att resan ska bli trevlig och säker. Träna gärna hemma att lägga på kedjorna några gånger så blir det så mycket enklare när man står i kyla och kanske mörker i en hal backe.

Bra tips!

Däckvinterdäck eller dubbdäck
Utrustningt ex spade och ficklampa
Glykolfrysskydd i motor och bodel
Värmeväxlareanvänds som motorvärmare, bra för både motor och miljö
Reflexvästarha dem lättåtkomliga på både förar- och passagerarplatsen
Batterierse till att batterierna är OK
Klädervarma kläder
Parkeringtänk på att kontrollera när platsen plogas
Stödbenstödbenen kan frysa fast, använd plattor under stödbenen för att undvika detta

8 Comments

  1. Hej!

    Som vanligt trevligt inlägg om vintercamping..
    Vet inte om jag missuppfattat beträffande elkabeln. “Häng upp” skriver du. Nu är det ju vinter, men annars brukar vi väl säga att elkabeln INTE skall ligga i upprullning, slinga intill slinga, eftersom det blir rätt varmt då.
    Men som sagt, du pratar ju här om vintercamping.

    1. Du har så rätt Rolf, menar att man kan hänga på något inte upprullade i täta slingor, framför allt inte på en vinda. Men på vintern kan man hänga upp i lösa slingor då den kalla luften gör så att värmen inte blir för hög. Tack för din feedback.

  2. Hej, sitter hör och läser. Man blir ju lite sugen på att ta utbile. Den står så att vi lätt får ut den.
    Det jag undrar över nu är hur vintertäcket fungerar?
    Blir det mycket kondens mellan täcket och rutan?
    Gör den stor nytta? Tycker det drar nere vid fötterna utan täcke. Är det värt pengarna?
    Vill också fråga om täcket passar helintegrerade bilar?
    Vi har en Dethleffs esprit 2017.
    Lycka till på er fortsatta resa.
    Gunilla

    1. Hej Gunilla Tack för frågan.

      Gällande vintertäcke så är vår erfarenhet att om man använder ett utvändigt så blir det ingen kondens på rutorna. Vi har även testat med både ut- och invändigt täcke utan att få kondens. Men om man använder enbart invändigt täcke så blir det kondens och det kan även bli is på rutan, för då kommer ju inte värmen inifrån ut till glaset. Så blir det även om man använder de “sommargardiner” som oftast är monterade i husbilen. Om man använder husbilen mycket även under vintern är det en investering som är väl värd pengarna. Man får ett klart bättre klimat inne i husbilen samtidigt som man spar på både el och/eller gasol. Vad vi kan se så finns det till många olika modeller av husbilar såväl alkov som del- och helintegrerade. Hoppas ni testar på vintercamping, önskar er många härliga resor och äventyr. Hälsningar Håkan och Carina

Leave A Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Inlägg på samma tema

Resor & Turism
%d bloggare gillar detta: