fbpx

Förra våren åkte vi till Omberg och stod på parkeringen intill vandrarhemmet. Från Omberg cyklade vi till Gränna via Ödeshög, tog cyklarna med oss över på färjan, hann med en snabb tur runt en del av ön för att hinna med färjan tillbaka och cykla tillbaka till Omberg. Vi kände att det här var en plats som vi ville komma tillbaka till och i år passade påsken perfekt.

Vi åkte från Fjugesta på skärtorsdagen och hade förbokat färja och ställplats två nätter på Visingsö. I Gränna hann vi handla lite påskmat innan färjan gick. Vi kommer att vara på Visingsö till påskafton, då vi åker hem för att fira en 50-åring. Den preliminära planen är att hinna med en kortare tur med husbilen någonstans i Kilsbergen innan påskhelgen är slut.

I morse efter frukost tog vi på oss cykelkläder, skor och hjälm och plockade fram cyklarna. Vi valde mountainbike då vi skulle cykla både på asfalt, grus och stigar. Första backen blev det tävling fram till en korsning, Håkan vann. Vi valde att köra söderut på ön och stannade vid Silvergranen, Sverkerseken och Näs slottsruin. Visingsö är en plats som är intressant ur ett historiskt perspektiv så det ska vi läsa mer om. Om vi två är ute och cyklar på en ö så är det självklart att utforska hela ön, från den ena änden till den andra. Längst norrut på ön finns en flygplats och en fyr och vi tog oss så nära vi kunde.

Vi är nöjda med premiärturen. Den här dagen har det varit alldeles vindstilla, solen lyser. I ugnen puttrar Janssons frestelse. På bordet finns ägghalvor, sill, rödbetssallad framdukat. På spisen har vi köttbullar på gång.

Vätternrundan kommer att bli den sista disciplinen i En Svensk Klassiker som vi gör tillsammans för andra gången. Nu är det hög tid att börja träna inför loppet och cyklarna nyservade. Cykelkläderna verkar ha dock ha krympt någon storlek eller så. Förra året valde vi att cykla halvvättern som lite uppvärmning men i år har vi istället valt att anmäla oss till Orsasjön och Siljan Runt, ett lopp på 16 mil. Ska bli härligt att få njuta av den fina omgivningen på cykel. I vanliga fall har vi bara passerat med husbilen på väg till något av Vasaloppets arrangemang; Cykelvasan, Öppet spår, Ultravasan 45. Och Kortvasan förstås.