fbpx

1. Fjällbergets stugby & camping

Fjällbergets stugby & camping ligger i Grängesberg. Hit åkte vi första gången då vi tränade inför öppet spår 2018. En liten mysig anläggning där vi stod med vår husbil. Efter att vi kört upp på slingriga skogsvägar med snötyngda träd, för här fanns det snö, körde vi tills vägen tog slut. Vi kom fram när det precis hade blivit mörkt så vi la aldrig märke till Fjällbergets fina slalombackar. Från toppen på berget kunde man höra ljudet av vindkraftverken. Inte så långt från campingen finns även två fina skidområden. Den ena, Ljungåsen, kan man nå genom att gå hela vägen upp på toppen av berget och sedan vidare på småvägar eller också tar man bilen och då får man åka runt. Lite närmare Grängesberg finns ett annat skidområde – Grotfallet. Till fjällberget återkom vi även till nyår med barnen och njöt av ett riktigt fint vinterlandskap.

2. Siljansnäs camping

I Siljansnäs bodde vi förra sommaren. Vår plan var att se blodmånen och planeten Mars. Vi cyklade som besatta i den tryckande värmen fram och tillbaka till Leksand och inte bara en utan två gånger upp och ner till Buffils Anna. Det är långt kan vi tillägga och speciellt när det var så varmt. När vi satt uppe på berget tillsammans flera andra som också tänkte likadant fick vi till slut ge upp och när vi var tillbaka nere på campingen upptäckte vi både måne och mars. Bra sandstrand och fin brygga. Så härligt att ligga och guppa i det varma vattnet. En klar sommarfavorit.

3. Sälen

Här har vi två favoritställen. Vid ett tillfälle stod vi uppe vid en fotbollsplan vintertid när vi fricampade. Vi var där för att träna inför Öppet spår och vi började nere vid startområdet och tog oss uppför den långa långa backen. Man känner sig rätt nöjd där uppe. Sedan skidade vi vidare fram till Tennäng efter ett antal härliga nedförsbackar som dessvärre blev motiga uppförsbackar. Med oss hade vi buljong och tidvis var jag så törstig att jag kunnat lägga mig ner och äta snö.

Sommartid har vi stått nere vid startplatsen vid ån. Alldeles perfekt när det har varit Cykelvasan. Här brukar det vara ett hav av husbilar som upptäckt vilken bra plats det är.

4. Mora

I Mora blir man glad året runt och vi älskar verkligen att kunna åka husbil året runt. Några timmars körning och man kan njuta av snö. I Mora är det ordning och reda. Allt som händer i Mora vid olika arrangemang kring Vasaloppet går liksom på räls. Bara att ställa sig i kön till bussen och i ett nafs är skidorna eller cyklarna lastade och lika snabbt sitter man själv bältad på bussen. Resan ut från Mora går utan stopp, inga köer. Vilken organisation! Den är värd tio stjärnor av tio.

På campingen finns allt. Vilken lyx att diska i maskin. Vintertid går det bussar från campingen. Man kan bli avsläppt i Oxberg och ta sig tillbaka med skidor eller på sommaren med cykel eller springa. Det är lätt vid in- och utcheckning, det är rent på campingen, servicehusen är också fräscha. Vi brukar stå på en parkering som är avsedd för lite längre bilar och det finns gott om utrymme, man står inte trångt.

5. Hembygdsgården Sollerön

Här var det trångt och gemytligt bland alla fina härbren, lador, stugor, bodar och gärdsgårdar. Inga faciliteter alls men väldigt mysigt. Det här var vår fasta punkt när vi deltog i cykelloppet Orsasjön och Siljan Runt. Vi kommer tillbaka och hoppas på solsken nästa gång!

6. Dalhalla

Sommaren 2018 besökte vi Dalhalla för att se Sven-Ingvars konsert med bl a Sabina Dumba och Tomas Andersson Wij som gästartister. En fantastisk plats och en fantastisk konsert. Vi stod på de fina iordningställda ställplatserna vid Dalhalla där man har tillgång till WC men ingen el eller möjlighet till att fylla dricksvatten eller tömma gråvatten.

7. Orsa camping

Här firade vi nyår. Vi passade på att utforska både Orsa och kanske främst Orsa Grönklitt där vi tillbringade några dagar i härliga skidspår och passade också på att besöka toppstugan och prova på långfärdsskridskor på sjön. Det här blev Bambi x 2 men vi hade jättekul. Snön yrde för fullt så man såg inte alla sprickor så några vurpor blev det.