I betalt samarbete med Skånska Byggvaror.
Det kan finnas flera anledningar till att byta garageport. Man kanske inte tycker om modellen och/eller färgen eller så är det för att porten eller delar av porten är trasig.
Vår port har en trasig fjäder och är av ett märke som inte längre säljs i Sverige. Så därför bestämmer vi oss för att att byta ut hela porten. Vi väljer en vit port utan rutmönster och ett kodlås från Skånska byggvaror som vi tidigare köpt port från till vårt hus i Fjugesta.
Vi börjar med att öppna alla paket och lägga upp alla delar på kartong för att skydda mot repor.
Efter att ha monterat ner den gamla porten börjar vi med att mäta upp var de nya skenorna ska sitta och att de sitter rakt. Därefter är det dags att skruva fast skenorna.
När skenorna är på plats är det dags att börja lyfta på portens fyra delar. Allt är uppmärkt för att man ska veta i vilken ordning man ska börja. Fästena är monterade och det är dags att lyfta på den första sektionen. Sedan följer lätt sektionerna två, tre och fyra enkelt och porten är hel.
När hela porten är klar och alla fästen sitter som de ska är det dags att fästa vajrarna samt spänna fjädern för att enkelt öppna och stänga porten. Vi har också valt till en motor för att öppna och stänga porten. Fästet från kedjan för motoröppningen monteras på den översta portsektionen och sedan monteras det hela i takbalarna så allt sitter stadigt när motorn drar upp respektive stänger porten.
Vi har valt ett kodlås som sitter på garagets utsida. Kodlåset gör att man enkelt kan öppna och stänga garaget även utan den trådlösa dosan som vi normalt har i bilen och en trådlös tryckknapp för att öppna och stänga porten från insidan av garaget.
Garageporten med motordrift är monterad och det är enkelt att komma in och ut ur garaget.
[…] Läs hela inlägget av Husbilsresor & äventyr här –> Byte av garageport […]
[…] Läs hela inlägget av Husbilsresor & äventyr här –> Byte av garageport […]