Inlägg med reklam för värmematta från Alde

Att golvet vid förar- och passagerarplatserna är kallt har nog fler än vi upplevt. Framför allt under resor när temperaturen kryper flera grader under nollan märker man det snabbt när värmefläkten slås av vid ankomst till resmålet. Därför utrustar vi i samarbete med Alde vår husbil med vattenburen värmematta som ansluts till det befintliga värmesystemet.

Den främre delen av husbilen upplevs kyla resten av bodelen då man inte kan avgränsa denna från den övriga delen av bilen.

För att montaget ska bli rätt utfört vänder vi oss till en auktoriserad Alde service partner. Så direkt efter att vi lastat om hemma i Sälen efter Elmiamässan tar Carina husbilen för att åka till Ludvika och Kurts husvagnar där vi har en tid på måndag morgon.

husbilsresor & äventyr Adria Twin Supreme

Montaget börjar

Montaget börjar med att man tömmer systemet på glykol. Detta görs med hjälp av en pump för att återanvända glykolen när allt är på plats. I paketet förutom själva mattan finns anslutning samt snabbkopplingar som möjliggör att man kan ta bort mattan utan att behöva riskera läckage av glykol eller få in luft i systemet.

Ny anslutning

När systemet väl är tömt börjar arbetet med att få till en bra anslutningspunkt samtidigt som flödet av vätskan (alltså glykolen) ska fungera som tidigare. Detta för att få den bästa värmeeffekten i husbilen och för att inte cirkulationspumpen eller andra delar så få arbeta med för hårt motstånd.

Först undersöks var den enklaste platsen finns för anslutning är utifrån längden på slangarna från mattan. Det ska också vara enkelt att komma åt för att koppla isär när man vill ta bort värmemattan.

Rörkapning

Det är dags att kapa befintliga rör och slangar för att montera den nya anslutningen. När man kapat rören så är det viktigt att slipa bort grader som uppstått som annars kan skada gummislangarna. Samt att få bort flisor som kan lossna och följa med in i pannan och orsaka skador. Därefter monteras snabbkopplingarna på värmemattan och denna ansluts till systemet.

Så där – bara att fylla och lufta värmesystemet!

Klart för varma fötter

Nu väntar vi på riktig kyla så vi får testa värmemattan ordentligt. Vilket vi så klart kommer att skriva om här på bloggen.

4 Comments

  1. Hej! Vi valde Aldes värmematta till vår nya Adria när vi hämta den 2017!
    Och visst värmer den skönt på golvet så klart.
    Vi kör bara mellan April till mitten av Okt så vi har ju inte testat på vintern!
    Men det ska ju värma skönt då oxå,vad annars 😀

    Ha det gott o njut av värmen// Roland

    1. Hej Roland. Så roligt att ni också har en Adria och även värmematta från Alde. Vi inväntar nu vintern för att få hårdtesta den. Önskar er riktigt många härliga resor och äventyr, och kanske även på vintern i framtiden? Hälsningar Håkan

  2. Vore kul att få lite information om hur Aldevärmen och värmegolvet fungerar i höstkylan jämfört med värme som inte är vattenburen. Jag funderar också över fönstret ”sunroof” Blir det inte mycket kallras från det fönstret? Och hur fungerar fönstret på sommaren, blir det inte lite väl varmt om skallen? Hälsningar Kurt

    1. Hej Kurt Tack för ditt meddelande och frågor. Vi har endast haft husbilar med Alde vattenburen värme utifrån att vi åker året runt. Men så klart att dieselvärmare är ju effektiva och så även de som blåser varmluft. Men det ständiga fläktljudet samt en del dieselos och avgaser har gjort att vi valt vattenburen värme. Den tar lite längre tid men ger en mycket jämnare värme än andra system. Visst har vi funderat på hur mycket ”sunroof” kommer kyla i vinter, det ska vi verkligen återkomma kring med temperaturmätningar. Under sommaren upplevde vi inga problem då gardinen många gånger var fördragen. Vi återkommer under häst/vinter med olika resultat. Hälsningar Håkan och Carina

Leave A Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Inlägg på samma tema