fbpx

Onsdag den den 30 oktober kl 16.50 steg vi på Nettbuss som skulle ta oss till Best Western Arlanda hotellby där vi skulle bo för att slippa gå upp tidigt på lördag morgon. Bussen var lite försenad men när vi kom fram till Arlanda via Västerås hade vi nästan kört in förseningen. Det blev en liten rundtur med shuttlen från Arlanda ut till hotellet. Flera tvåvåningshus med fyra små lägenheter i varje hus. Ganska enkelt men rent och snyggt. Incheckningen och frukostrestaurangen låg i en större byggnad några hus bort.

Torsdag 31 oktober på morgonen efter incheckning på Arlanda, lite shopping i taxfree och en kaffe gick vi ombord på planet. New York ligger 6 timmar före oss och med lite tur skulle vi hinna se lite av New York under Halloween.

Vi hade bokat vår resa genom Springtime travel och hade därför transfer fram till ett intilliggande hotell som bara låg ett kvarter bort på andra sidan gatan. Resan in till New York gick förhållandevis snabbt då trafiken inte var så intensiv. Vi fick tips om att hålla oss vakna så länge det bara gick åtminstone till 24.00 för att kunna komma i rätt dygnsrym snabbt.

Efter incheckning och att ha plockat upp en del av våra grejer tog vi på oss bekväma skor och gav oss ut på kvällen. Det var fuktigt och varmt så kortbyxor kändes helt rätt. New York ligger på samma breddgrad som Madrid så det är ett ganska behagligt väder. Vårt hotell låg på Broadway and 77th West Street så vi följde bara Broadway söderut. Först kom vi till Lincoln center med en vacker fontän, sedan gick vi vidare till Time Square och det var där de flesta som firade Halloween befann sig. Det hade varit en parad från 5th street men den missade vi. Men som en bonus såg vi Empire State Building med ett bildspel med pumpor och spöken. Vi gick svängen förbi Madison Square Garden och tillbaka ut på Broadway. Vi gick och gick ända ner till City Hall Park innan vi vände. En bit längre upp började det hällregna och vi tog tunnelbanan hem resten av vägen. Nu hade det varit skönt med lite mer kläder på sig.

Fredag 1 november blev det blev det stekt potatis och äggröra till frukost. Lite smaklöst var det och kaffet likaså. Man får se till att beställa black coffee för att få gott kaffe, det blir ännu svagare om man väljer kaffe med mjölk.

Vi tog tunnelbanan till Jakob K. Javits center för uthämtning av nummerlapparna. När vi kom hem gick till vi Central Park som bara ligger en bit bort och på vissa ställen kunde man fortfarande se Halloweendekorerade hus, verkligen fantasifulla skapelser. Vi gick förbi The American Museum of Natural History och bestämde oss för att ta några timmar där en annan dag under vår vistelse.

Kvällen avslutades med en spektakulär invigning av New York Marathon som avslutades med ett fyrverkeri som aldrig verkade ta slut. Man kan bara undra hur nästa års invigning kommer att se ut när New York Marathon firar 50-årsjubileum. Hela fyrverkeriet finns att se på vår YouTube kanal.

Welcome Sweden!

Lördag 2 november följde vi med på en banbesiktning genom Staten Island, Brooklyn, Queens, Bronx för att avsluta på Manhattan vid det sydvästra hörnet och tog en promenad hem. Det mörknade och vi tände ett ljus i Central Park i och med att det var Alla helgons dag, och så klart såg vi minnesmärket Imagine vid Strawberry Fields i Central Park

Söndag morgon den 3 november kl 02.00 flyttade USA tillbaka klockan en timme. Jag hade mobilen på amerikansk tid och klockan på svensk tid så det kändes säkrast att beställa väckning via hotellreceptionen. Herregud om vi hade vaknat en timme försent! Det är ganska många bussar som ska ut till Staten Island och när klockan är 06.30 stänger man av bron.

Det var kallt när vi anlände till Staten Island och när startskottet eller kanonskottet gick kl 11 och högtalare som spelade Frank Sinatras New York New York började vår marathonresa för att avslutas ett antal timmar senare i Central Park.

Måndag förmiddag 4 november var vi tillbaka i Central Park. Inte alls lika stela som kvällen innan men det var lite svårt om man skulle böja sig ner. Man kan få sina medaljer ingraverade med namn och tid och vi och några hundra till köade tålmodigt.

Vi tog tunnelbanan till Staten Island Ferry för att ta färjan över till Staten Island. Vädret var perfekt, solen sken, himlen var blå och det var nästan vindstilla. En perfekt dag för att titta på Frihetsgudinnan. Vi såg Manhattans skyline försvinna bakom oss.

Tillbaka på Manhattan gick vi ner till Wall Street innan i gick vidare till Ground Zero. När vi stod i korsningen kom det två brandbilar som körde in på stationen. Några yngre killar spelade baseball och snart var även några av brandmännen med i leken.

Vi mötte en man som sålde häften om 11 september. Han berättade om hur hela området runt de två tornen bara jämnats med marken. Man håller på att bygga upp flera torn runt om och man har även de två bassängerna som ligger strax intill i parken.

One World Trade Center har 102 våningar och vi åkte upp lagom för att hinna se solen gå ner över New Jersey. På den 101:a våningen har man 360 graders utsikt över New York och New Jersey. Ett glas champagne för att fira vårt lopp och så var den dagen slut.

Tisdag 5 november hade vi avsatt för att gå på The American Museum of Natural History och där var det lätt att tillbringa så många timmar att vi fick lite bråttom för att hinna hem till hotellet och göra oss i ordning för att träffa Håkans kusin Ann-Britt och hennes make John. Ann-Britt har bott i USA sedan början av 80-talet och har två egna Duxianabutiker i New Jersey. Hon kom och hämtade oss vid hotellet och vi fick följa med på en rundtur till en av butikerna och blev även guidade runt om i Park Ridge.

Efter en rundtur, god mat och trevligt sällskap blev vi skjutsade tillbaka till hotellet. Nu var det bara en förmiddag kvar i New York.

Onsdag 6 november gick vi upp tidigt. Frukost vid en foodtruck, tunnelbana till Grand Central Station som är en upplevelse i sig. Vi gick till Svenska Kyrkan som ligger på 5th Avenue and 48 street. Tyvärr var det inte öppet men vi fick ändå se en glimt av Sverige i New York.

Alldeles intill finns Rockefeller Center och dit måste man också gå. Det är här man har den stora vackra julgranen varje år. Man kunde åka skridskor och det fanns även åtminstone en instruktör på isen också. På hemvägen kunde vi också se Lincoln Center i dagsljus denna gång.

En hamburgare och chicken bits på Shake Schack fick bli vår sista måltid i New York innan vi blev hämtade på Beacon hotel för transfer till Newark.