Idag har vi fått möjlighet att vara med på en pressvisning hos Tumbo Husvagnar som Erwin Hymer Group Sverige arrangerade. Dagen började med information om olika nyheter och marknadsläget av Markus Pangerl, produktchef på Bürstner i Tyskland som med ett team kommit till Sverige under några dagar.
Med sig hade de tre modeller av Bürstner – Elegance 910 G, Limited T 660 och Eliseo C 641 Active.
Håkan är den första idag som får provköra en Bürstner Elegance 910 G, byggd på Mercedes SLC-chassi och med en längd av nästan 9 meter. Nu får vi verkligen testa vad både bodelen och drivlinan går för. Jag är helt klart nöjd med köregenskaper och drivet från Mercedes, prisskillnaden är cirka 200 000 kr när man går från Fiat till Mercedes.
Bürstner Elegance 910 G
Man har haft som mål att ta fram en husbilsmodell som bl a har moderna detaljer. Istället för att förändra en tidigare modell har man gjort en helt husbilsmodell byggd på Mercedes SLC-chassi.
Som första husbil på marknaden använder man ett toalettsystem med sluten tank, där man använder sig av vatten från gråvattentanken för spolning! Bra för miljön och bra att man behöver alltså inte använda dricksvattnet till att spola i toaletten.
En annan nyhet på Elegance är fyra läslampor som laddas i en enhet som finns i en av garderoberna. Lamporna kan sättas fast med magnet och man kan också ha dem som en stående bordslampa både ute och inne.
Gardinerna har en liten finess. De är randiga med omväxlande mörka och ljusa partier och drar man i rullgardinens kulkedja blir rullgardinen mörk.
Vi använder husbilen året runt och vi gillar att man som standard utrustar bilen med Aldevärme samt extra luftvärmebooster under stolarna fram. Annars kan det vara svårt att få behaglig värme i främre delen i helintegrerade husbilar. Visningsmodellen är även utrustad med Aldes golvvärmematta fram. Sedan är det ju alltid spännande att se lösningar kring elektronik och batteriernas placering. Det finns utrymme för hela tre batterier, så det är en perfekt bil att fricampa med.
Väl ute på motorvägen så upplevs ljudnivån aningen hög, vilket vi påtalade när det var dags för chaufförsbyte. Förklaringen vi fick, som låter mycket rimlig, är att alla tankar är tomma (förutom dieseltanken), alla skåp är tomma samt att det inte finns något i vare sig garaget eller mellangolvets lastutrymmen. Alla sådana detaljer dämpar ju ljud. För alla har vi väl märkt hur det ekar i ett tomt rum och hur detta ändras när man får in möbler m m.
Bürstner Limited T 660
På hemresan fick vi testa den mindre Bürstner Limited.
Bürstner Eliseo C 641 Active
Under eftermiddagen fick vi en kort provtur med den mindre Bürstner Eliseo som är en campingvagn eller ”plåtis”. Så roligt att äntligen få prova en plåtis. Visst känner man att det skulle vara härligt att åka till en strand, öppna bakdörrarna och se solen gå ner. En helt klart mycket smidig och fullt funktionell husbil för både korta och långa resor under den varma årstiden – eller utomlands. Och säkert ett bra val för den som vill ha en plåtis som en andrabil.