Vi åker från Sälen till Eleonor och Fredrik som driver Husbilsvloggen. De bor strax norr om Rättvik där de har en ställplats samt utför installationer av olika fordonstekniska utrustningar. Företaget är återförsäljare av produkter från Victron och Fredrik är en riktig duktig och erfaren fordonstekniker.
Vi använder, som ni säkert redan känner till, vår husbil året runt och reser gärna till nya platser runt om i Norden både i städer och långt från tillgång till någon service. Vårt behov av bättre tillgång till ström, i detta fall 12 volt, räcker inte till med den utrustning som är originalmonterad i husbilen.
En vanlig anledning till att man inte får tillräckligt med effekt är att kabelarean (tjockleken på kabeln) är för dålig säger Fredrik och han börjar med att kolla över alla befintliga kablar samt hur de är anslutna. Dålig kontakt kan leda till att det blir ärg på kontakterna och därmed ge ytterligare försämrad kontakt.
Efter kontroll av installationen samt utrustningen på vår bil börjar Fredrik ta bort en del befintliga kablar och komponenter samt flytta en del säkringshållare för att de nya komponenterna ska få plats.
Vi väljer att installera en DC-DC-converter som ställs in så att den maximala spänningen som går till vår MaxxFan inte är över 12 volt då den är känslig för högre spänning.
Läs gärna på hemsidan om installationen och testet av MaxxFan DeLuxe tillsammans med Camping4u.
Den solcellsregulator vi har ger inte riktigt så bra effekt som vi önskar och vi vill på ett enkelt sätt också kunna se hur mycket solcellen laddar. Därför byter vi ut nuvarande mot en smart solcellsregulator från Victron. Produkterna i deras Smart-serie är utrustade med bluetooth så man enkelt i mobilen kan få en ögonsblickbild av statusen i sin husbil. En batteriövervakare, eller SmartShunt installeras också för att ge oss batteristatus. Fredrik installerar allt med van hand och drar kablar.
Ett nytt 100 ampere litiumbatteri installeras bl a för att vi ska kunna vara mer oberoende av såväl elanslutning som elverk när vi fricampar, framför allt under vintern då inte solcellen ger så mycket eller att man inte ständigt orkar sopa den ren från snö. En annan anledning är att Carina använder CPAP och vi vill vara säkra på att batterikapaciteten räcker hela natten.
Planen var att även byta laddaren till en Victron Smart-laddare med högre laddningskapacitet än vår nuvarande. Men här blev det problem och gav oss alla många djupa veck i pannan. Varför fungerar det inte och varför blir startbatteriets spänning dryga 1 volt (enligt övervakningsutrustningen) så fort motorn startas?
Efter mycket funderingar och flera tester så konstaterar vi att den befintliga laddaren och elektroblocket har någon form av funktion som inte stöds av Victronladdaren helt enkelt. Så det blir att sätta tillbaka den igen. Då den är kompatibel för litiumbatteriet så fungerar den även om det tar lite längre tid att ladda batteriet till full effekt. Alltid lär man sig något nytt kan vi alla konstatera efter ett par timmars funderande.
Hela installationen är klar och kablarna snyggt dragna och fastsatta för att undvika slitage och glapp som kan leda till spänningsfall och i värsta fall kabelbrand. Arbetet är hantverksmässigt utfört och allt är lättöverskådligt.
Titta gärna på filmen där Håkan och Fredrik berättar om installationen och förklarar de olika delarna. Fler filmer finns på Husbilsvloggen som även har en shop där man kan köpa bl a Victronkomponenter. Vi köpte vårt batteri och DC/DC-converter av Camping4u samt kompletterade med Husbilsvloggens SmartPaket1 från Victron (SmartShunt, SmartSolar och Smart Battery Sense).
[…] Läs hela inlägget av Husbilsresor & äventyr här –> Optimerad fricamping […]
[…] Optimerad fricamping […]