Pressmeddelande från Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund

Det blev minst sagt succé när Stockholm Husvagn Husbil arrangerades på Stockholmsmässan den 13–16 mars.

– Det är tydligt att både camparna och branschen ser en vändning efter några tuffa år, säger Jörgen Nyström, projektledare för mässan som nu hölls för andra gången.

Intresset för campinglivet har varit högt i flera år, vilket har märkts inte minst på camping- och ställplatser runt om i Sverige. Men nu avspeglar sig det också på försäljningen. Under årets första två månader har försäljningen av husbilar ökat med över 55 procent jämfört med samma period året innan och på husvagnssidan är siffran 42 procent.

– Det finns ett uppdämt behov. Vi har haft några tuffa år med oro i världen och höga räntor, där många har avvaktat med att investera. Men nu ser man ljus i sikte och vågar satsa och köpa nya campingfordon, säger Per Nilsson, ordförande i HRF.

Det var tydligt inte minst på mässan, där i stort sett alla varumärken på den svenska marknaden fanns på plats.

– Det är ett helt annat go i branschen i år och man ser att camparna vågar be om offert, vågar byta upp sig och vågar göra affär, säger Jörgen Nyström.

På mässan kunde man skönja två stora trender: Å ena sidan ”stort och lyxigt” och andra sidan ”mindre och enklare”.

– Den första gäller för de som har camping som livsstil och tillbringar många, många nätter i sitt mobila boende. De vill ha det bekvämt, hög komfort, stora lastutrymmen, bättre badrum med större dusch och bättre kapacitet innan man behöver fylla på vatten eller ladda batterierna, säger Jörgen Nyström.

– Trenden ”mindre och enklare” är för de som vill ha sitt mobila fordon som en praktisk boendelösning när man är ute på aktiviteter. Det kan handla om att man vill kunna åka ut på orienteringar, åka och fiska eller göra små weekendutflykter utöver att man använder fordonet på sin semester.

Några bilder vi på HUSBILSRRESOR & ÄVENTYR tog under mässan.

Mässan som nu hölls för andra gången börjar nu etablera sig som ett viktigt event för branschen.

– Det är ett fantastiskt tillfälle att kickstarta årets campingsäsong där du kan se ett stort utbud av olika märken på en och samma plats och skaffa inspiration inför kommande semestrar. Nu flyttar alla fordon ut till våra återförsäljare som kommande veckor följer upp med egna aktiviteter och arrangemang. Allt går förstås inte längre att se på en och samma plats men välkommen att besöka din återförsäljare, avslutar Jörgen Nyström.

Mässfakta

Antal varumärken som visades: 26 st (husbil), 7 st (husvagn), plus Campers, Töltvagnar, taktält och tillbehör

Antal fordon som visades: ca 200 stycken

Antal kvm utställningsyta: 6 028 m2

Antal besökare: 29 286 (föregående år 27 114)

Leave A Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Inlägg på samma tema