För att göra Vätternrundan säkrare så har man sedan 2020 dragit om bansträckningen av Vätternrundan. Den nya sträckningen kommer köras för första gången i år 3-4 september då Vätternrundan blev inställd 2020.
För att mentalt förbereda oss tar vi husbilen och åker till ställplatsen vid Åmmeberg för att därifrån köra den nya sträckningen. Den nya sträckningen går genom Askersund och därefter mot Åmmeberg, Zinkgruvan och Godegård för att sedan komma ut på riksväg 50 den sista biten innan målet i Motala. Vätternrundan har därmed blivit 315 km mot tidigare 300 km.
Men det ska bli skönt att slippa stor del av den hårt trafikerade riksvägen eller kanske man ska säga riskvägen!
Redan någon kilometer utanför Askersund kommer den första uppförsbacken. Det är bara att växla ner och låta meter efter meter avverkas. Därefter är det lite kuperat innan en skön utförsbacke strax innan man kommer till Åmmeberg.
Åmmeberg
Åmmeberg är verkligen en plats vi kan tänka oss att återkomma till då platsen i över 1000 år bidragit till landets utveckling. Detta genom den rika tillgången på olika mineraler som fortfarande bryts i området. Läs gärna mer på Askersund.se om bl a Jan Mårtensson och Elsa Andersson.
Vi rullar dock vidare mot Zinkgruvan genom ett vackert landskap med ängar och hagar för det är dags för de redan nu omtalade Dalbybackarna!
Dalbybackar
Efter cirka 26 mil på sadeln väntar Dalbybackarna där stigningen är 76 höjdmeter under 3,8 km. Här gäller det att disponera krafterna väl för att orka de cirka 45 km som är kvar in till Motala efter att man nått backens högsta punkt och därmed har kommit till Zinkgruvan.
Efter att vi cyklat igenom gruvsamhället och förbi gruvan så är det två kortare backar innan det blir mera plant och sedan går det sakta utför fram till Godegård.
Godegård
I Godegård väntar välförtjänt energipåfyllning i depån som tyvärr inte finns när vi provar sträckan. Men vi kommer garanterat stanna här nästa gång för att fylla på med energi inför de återstående 30 km till Motala.
Sammanfattning
Vår sammanfattning efter att ha kört den nya sträckningen är att det inte alls är så farligt som vi först trott. Dalbybackarna är lite längre och kraftigare men man slipper alla backarna mellan depåerna vid Stora Hammarsundet och Medevi samt framförallt all trafik utmed den sträckan.
Något vi vill uppmärksamma alla på är att vägen mellan Zinkgruvan och Godegård inte är den bästa. Det finns en del stora håligheter och upphöjningar i vägbanan som i och för sig är märkta med färg i asfalten men lite extra uppmärksamhet är alltid bra!
Avslutningsvis önskar vi alla stort lycka till så ses vi i Motala!
Under vår provcykling så stod vi med husbilen här