Tävlingar

Provcykling av nya Vätterrundan

För att göra Vätternrundan säkrare så har man sedan 2020 dragit om bansträckningen av Vätternrundan. Den nya sträckningen kommer köras för första gången i år 3-4 september då Vätternrundan blev inställd 2020.

För att mentalt förbereda oss tar vi husbilen och åker till ställplatsen vid Åmmeberg för att därifrån köra den nya sträckningen. Den nya sträckningen går genom Askersund och därefter mot Åmmeberg, Zinkgruvan och Godegård för att sedan komma ut på riksväg 50 den sista biten innan målet i Motala. Vätternrundan har därmed blivit 315 km mot tidigare 300 km.

Men det ska bli skönt att slippa stor del av den hårt trafikerade riksvägen eller kanske man ska säga riskvägen!

Redan någon kilometer utanför Askersund kommer den första uppförsbacken. Det är bara att växla ner och låta meter efter meter avverkas. Därefter är det lite kuperat innan en skön utförsbacke strax innan man kommer till Åmmeberg.

Åmmeberg

Åmmeberg är verkligen en plats vi kan tänka oss att återkomma till då platsen i över 1000 år bidragit till landets utveckling. Detta genom den rika tillgången på olika mineraler som fortfarande bryts i området. Läs gärna mer på Askersund.se om bl a Jan Mårtensson och Elsa Andersson.

Vi rullar dock vidare mot Zinkgruvan genom ett vackert landskap med ängar och hagar för det är dags för de redan nu omtalade Dalbybackarna!

Dalbybackar

Efter cirka 26 mil på sadeln väntar Dalbybackarna där stigningen är 76 höjdmeter under 3,8 km. Här gäller det att disponera krafterna väl för att orka de cirka 45 km som är kvar in till Motala efter att man nått backens högsta punkt och därmed har kommit till Zinkgruvan.

Efter att vi cyklat igenom gruvsamhället och förbi gruvan så är det två kortare backar innan det blir mera plant och sedan går det sakta utför fram till Godegård.

Godegård

I Godegård väntar välförtjänt energipåfyllning i depån som tyvärr inte finns när vi provar sträckan. Men vi kommer garanterat stanna här nästa gång för att fylla på med energi inför de återstående 30 km till Motala.

Sammanfattning

Vår sammanfattning efter att ha kört den nya sträckningen är att det inte alls är så farligt som vi först trott. Dalbybackarna är lite längre och kraftigare men man slipper alla backarna mellan depåerna vid Stora Hammarsundet och Medevi samt framförallt all trafik utmed den sträckan.

Något vi vill uppmärksamma alla på är att vägen mellan Zinkgruvan och Godegård inte är den bästa. Det finns en del stora håligheter och upphöjningar i vägbanan som i och för sig är märkta med färg i asfalten men lite extra uppmärksamhet är alltid bra!

Avslutningsvis önskar vi alla stort lycka till så ses vi i Motala!

Under vår provcykling så stod vi med husbilen här

husbilsresorochaventyr

Vi heter Håkan Söderman och Carina Ekroos och sedan augusti 2018 har vi bloggen HUSBILSRESOR & ÄVENTYR tillsammans. Med husbil reser vi främst i Sverige och övriga Norden året runt dels som rekreation och vila från vardagsliv, dels i samband med olika motionslopp. I juni 2019 var vi klara med ytterligare En Svensk Klassiker. Vi tycker även om lite annorlunda upplevelser som t ex att genomföra New York Marathon och bestiga Kebnekaise. Att resa med husbil är frihet

Recent Posts

Rastplats Bergslagsporten

Efter en intensiv helg i Örebro med födelsedagsfirande och besök hos alla barn och barnbarn…

3 dagar ago

Turskidåkning på Stor-Närfjället

Den här gången är vi på väg uppför Stor-Närfjället. I den nedre delen är det…

4 dagar ago

Turskidåkning runt Myrflodammen

Vintersäsongen är slut och det är alldeles tyst och stilla i Sälen. Snön har börjat…

1 vecka ago

Plåtis i centrala Stockholm

När vi byter husbil från en stor Dethleffs till Adria Twin är det bl a…

2 veckor ago

Däckskifte

Efter nästan ett halvår med dubbdäck på husbilen får vi äntligen lite sommarkänsla i och…

2 veckor ago

Lenhovda

Häradsfängelset, det som i allmänhet kallades tjuvakistan, anlades i närområdet. Den tjuvakista som ännu kan…

3 veckor ago

This website uses cookies.