tänker jag när signalen tjuter för att trappan är ute när motorn startats och allt är klart för avfärd. Därför har jag nu löst detta på ett mycket smidigt sätt i vår husbil.

Vår husbil som är en Dethleffs Trend A-7877-2 från 2018 är inte utrustad med någon styrning av trappan från förarplatsen utan den enda styrning som finns för in/ut är placerad på insidan vid bodelsdörren.

Så varje gång någon av oss glömt köra in trappan när vi är klara att åka har vi fått knäppa av bältet, gå ut från förar- eller passagerarsätet och öppna bodelsdörren.

Vid bodelsdörren kommer man på att den dörren låste vi ju så det är bara att gå tillbaka igen för att stänga av bilen eftersom alla nycklar sitter på samma nyckelknippa.

Därefter ska bodelsdörren låsas upp, man ska köra in trappan och låsa dörren (igen), gå tillbaks till förarplatsen, ta på bältet och starta bilen.

Men nu är detta löst genom att jag nu med hjälp av fjärrkontrollen kan köra in trappan när motorn är igång.

Jag valde den här lösningen för att slippa en massa kabeldragning samt att jag inte önskade funktionen med automatisk indragning av trappan så fort tändningen slås till.

Jag vill rikta ett mycket stort TACK till Runar Schmidt som jag fått kontakt med via husbilsklubben. Vi har haft en del kontakt via telefon och messenger kring installation enligt kopplingschemat för att få bästa funktionen.

Reläet är inkopplat mellan den originalmonterade trappkontakten och själva trappmotorn. Ovanför reläet syns styrenheten för fjärrkontrollen som man ser på bilden till höger.

Matningen av manöverström är tagen från kylskåpets 12 v som har spänning när motorn är igång. För att undvika bakström är en likriktardiod monterad på ingående spänning till relä och styrhetet för fjärrkontroll.

För att komma åt alla kablar så blev det en del demontering av lister runt dörren, som i sin tur krävde att nätdörren demonterades först.

Det är alltså inte själva huvudjobbet som är det tidskrävande utan det är allt arbete med demontering och montering.


Men nu är allt klart och det enda som nu krävs om trapplarmet tjuter är ett tryck på A, så är allt ordnat!

husbilsresorochaventyr

Vi heter Håkan Söderman och Carina Ekroos och sedan augusti 2018 har vi bloggen HUSBILSRESOR & ÄVENTYR tillsammans. Med husbil reser vi främst i Sverige och övriga Norden året runt dels som rekreation och vila från vardagsliv, dels i samband med olika motionslopp. I juni 2019 var vi klara med ytterligare En Svensk Klassiker. Vi tycker även om lite annorlunda upplevelser som t ex att genomföra New York Marathon och bestiga Kebnekaise. Att resa med husbil är frihet

Share
Published by
husbilsresorochaventyr

Recent Posts

Turskidåkning runt Myrflodammen

Vintersäsongen är slut och det är alldeles tyst och stilla i Sälen. Snön har börjat…

2 dagar ago

Plåtis i centrala Stockholm

När vi byter husbil från en stor Dethleffs till Adria Twin är det bl a…

5 dagar ago

Däckskifte

Efter nästan ett halvår med dubbdäck på husbilen får vi äntligen lite sommarkänsla i och…

1 vecka ago

Lenhovda

Häradsfängelset, det som i allmänhet kallades tjuvakistan, anlades i närområdet. Den tjuvakista som ännu kan…

2 veckor ago

Rastplats Stora Hammarsundet

På riksväg 50 som går mellan Askersund och Motala passerar man den fina bron över…

3 veckor ago

Vårträff med Caravan Club Smålandssektionen

När Angela Schandersson, ordförande för Caravan Club Smålandssektionen, hörde av sig till oss tidigare i…

4 veckor ago

This website uses cookies.